Era un acudit de l'E. de la Torratxa, però ara és la trista realitat... |
Cada dia centenars de turistes vénen a visitar el Barri Gòtic de Barcelona. És, sens dubte, un dels llocs més bonics i suggerents de la nostra ciutat. Dins aquesta àrea hi ha racons que són especialment fotografiats per turistes que busquen la veritable essència gòtica de la capital catalana.
Després de fer la foto de rigor a la impressionant façana gòtica de la Catedral, s’enfilen pel carrer del Bisbe, aturant-se abans, és clar, a fotografiar-se davant el magnífic tram conservat de l’aqüeducte romà.
Alguns es desvien per veure Sant Felip Neri, una plaça immune al pas del temps però els qui segueixen carrer amunt, de sobte, es troben de cara amb un autèntic pont medieval que connecta la Casa dels Canonges amb el Palau de la Generalitat. Segons els han dit, aquest pont no només té valor històric per ser representatiu del gòtic més autèntic, sinó que també està envoltat de llegendes gestades pels barcelonins dels temps del rei Jaume I.
Situant-se sota el pont, poden veure un sorprenent relleu d’una calavera amb un punyal clavat. Hi ha diferents llegendes sobre la calavera. Es diu que si treus el punyal de la calavera, s’enfonsa Ciutat Vella, o que si la mires i després no toques la figura en forma de tortuga de la bústia de la Casa de l’Ardiaca et mors, i fins i tot que si hi passes per sota caminant del revés et concedeix un desig.
Però el que és més greu, és que tothom qui hagi fet aquesta ruta sota aquestes premisses, anirà ben errat. Ja no és només que les llegendes siguin falses, sinó que el pont del carrer del Bisbe no és medieval, la bústia de Ca l’Ardiaca és del 1902, Sant Felip Neri no tenia aquells edificis durant la guerra del 36-39, L’aqüeducte és una reconstrucció del franquisme, la façana de la catedral és del segle XIX i el que és més greu, el Barri Gòtic és una ficció històrica.
Façana de la Catedral al s.XIX abans de la reforma neogòtica |
Emmarcats en un procés de remodelació de les ciutats i de tematització d'espais històrics arreu d'Europa, es va decidir construir-li, a la catedral, una façana monumental. Aquest projecte no era pas una idea rocambolesca ni aïllada, ja que amb anterioritat s'havien remodelat edificis com ara la Llotja i l'Ajuntament, edificis antics als quals s'havia afegit noves façanes neoclàssiques. Per realitzar la façana neoclàssica de l’Ajuntament es va haver d’escapçar una part de la façana lateral gòtica de finals del segle XIV.
Antigament hi havia cases sobre el Saló del Tinell! |
El procés constructiu quedà aturat durant uns anys a causa de les turbulències polítiques, però es tornà a iniciar als anys 80 del segle XIX. Durant aquest període van sorgir algunes discrepàncies a l’hora de decidir quin estil havia de tenir la portalada, entre els qui pensaven que s'havia d'aplicar per la continuïtat amb l'estil de les anteriors obres i els qui, com Joan Martorell, defensaven que s'havia d'aplicar un neogòtic modèlic inspirat en el nord d'Europa. Però l'oferiment de Manuel Girona per pagar tota l'obra acabà d'aclarir els dubtes per decantar tothom cap a l'opció continuista que ell defensava.
La catedral fou ja des del principi l'eix central sobre el qual s'englobaven totes les discussions a l'entorn de com edificar el que s'anomenava precisament “barri de la catedral”.
Els primers projectes de reforma van aparèixer l'any 1859, amb els projectes d'Eixample de Cerdà i Rovira i Tries, ambdós volien construir grans avingudes que tinguessin la catedral com a element principal.
A l'esquerra la casa que ocupava l'espai on ara hi ha la Casa Padellàs |
El primer cop que va aparèixer el concepte “Barri Gòtic”, però, fou l'any 1911 en un article central de Ramon Rucabado, que n'exposava les línies principals.
“¿Por qué no podría adoptarse la unificación de estilo en este recinto, formado entre las construcciones venerables, gloriosa herencia y legítimo orgullo de la ciudad de Barcelona y las construcciones modernas rigurosamente sometidas al estilo y carácter de aquéllas, un verdadero ‘barrio gótico’?”
Rucabado testimoniava alguns edificis gòtics, tot i que no tots pertanyien a aquest estil, i defensava que els edificis que es trobessin als seus voltants haurien de ser remodelats per tal d'adaptar-los al model gòtic català i crear un conjunt harmònic. Aquest “Barri Gòtic”, des dels seus inicis doncs, no pretenia ser res més que un escenari de recreació històrica falsejat que finalitzaria amb el contrast entre la nova façana de la catedral. Engrescats per aquesta mateixa línia, Antoni Puig i Lluís Bonet, van arribar a proposar que ja posats a fer, durant el procés d'urbanització del Raval, hi podrien fer un “Barri Barroc” que entrés en consonància amb els edificis antics d'aquesta àrea de la ciutat.
Si bé el catalanisme havia defensat l'art romànic com el propi dels catalans perquè, segons deia, aquest responia al tarannà pràctic, reflexiu i moderat de la Nació, es creia que el model Barroc exaltava les virtuts de la Catalunya urbana, capaç de florir amb l'ànim emprenedor i projectar-se comercialment arreu del Mediterrani.
Mapa de Ramon Rucabado Amb edificis històrics marcats |
L'any 1927 s'encarregà a Joan Rubió un nou projecte de reforma del barri de la catedral. Va optar per eliminar elements arquitectònics discordants i afegir-hi elements gòtics italianitzants. Ell mateix havia arribat a afirmar:
“El ‘Barri gòtic’ no existeix! El ‘Barri gòtic’ no és més que un noble desig que hi sigui però no hi és! [...] El ‘Barri gòtic’ no s’ha de respectar ni poc ni molt, perquè no existeix”
Façana posterior de la Casa dels Canonges abans d'afegit-li tocs neogòtics |
Aquesta àrea de la ciutat va patir greus bombardejos i posteriorment, en temps del franquisme, es tornà a monumentalitzar el barri traslladant-hi edificis antics i fent reconstruccions com la de l’aqüeducte romà. En aquest procés hi tingué especial implicació l’arquitecte Adolf Florensa. Durant aquest període es potencià més el barri gòtic com a centre d’atracció turística a través de la Sociedad de Atracción de Forasteros, concepte que ha perdurat fins als nostres dies.
Amb totes aquestes intervencions, els detalls autènticament medievals del barri passen sovint desapercebuts. És el cas de les inscripcions de la Catedral, de les que ja hem parlat, i fins i tot trobem obres contemporànies que han restat protagonisme a les obres originals, com el pont del carrer del Bisbe, que ha eclipsat les restes d’un pont veritablement medieval que connectava el Palau Reial Major amb la Catedral, el naixement del qual encara es pot contemplar des de la Plaça Sant Iu, mirant al temple..
Si us interessa el tema i voleu anar més a fons, us recomano la tesi doctoral de l'historiador Agustín Cócola sobre el tema.
Acollonaaaaant, no?????
ResponEliminaVaig descobrir tot això gràcies a unes explicacions teves en una ruta i ara sempre hi explico! gràcies dani pel blog i tot plegat!
ResponEliminaDani!
ResponEliminaVoldria donar-te una informació. El tros d'aqüeducte que tu dius que és medieval en realitat té una altra història. És un tros d'aqüeducte que reprodueix bastant fidelment l'aqüeducte romà (no el medieval). Però és simplement això, una reproducció que es va fer als anys 60! El seu objectiu era didàctic, per fer veure a la gent per on passava aquesta infrastructura. Així que ja tenim una nova invenció... en aquest cas d'arquitectura romana!
Perdona l'offtopic Dani pero el documental 'bye Bye Barcelona' crec que encaixa en aquest post:
ResponEliminaEl link: http://www.byebyebarcelona.com
Gràcies a tots!! rv_arquitectura El que dius de l'aqüeducte ho tenía en compte, de fet ja vaig parlar-ne fa 5 anys en aquesta pàgina:
ResponEliminahttp://www.altresbarcelones.com/2009/07/el-fals-aqueducte-de-la-placa-nova.html
El que passa és que jo en aquell moment volía parlar del pont del c/del Bisbe i de sobte em posen la imatge del fals aqüeducte... de vegades hi ha alguns lapsus, coses del ditecte... ; )