Sant Ramón de Penyafort entrant al port de Barcelona (IMH) |
Suposo que molts esteu acostumats a participar a les festes de la Mercè de Barcelona. Però en sabeu l’orígen?
Per entendre la presència de la Mare de Déu de la Mercè ens hem de remuntar al segle XIII , quan segons la tradició, Sant Pere Nolasc tingué un somni en el qual uns vells li deien que custodiés una olivera que es trobava enmig d’un claustre. Acte seguit, uns homes barruts apareixien i n’arrencaven les branques. Ell defensava l’olivera i per cada branca que arrencaven en sortien nous brots joves i forts.
Tot capficat amb aquest somni, acudí al seu confessor Sant Ramón de Penyafort a demanar-li el possible significat. Aquest li digué que resés per a descobrir-ho. Pere Nolasc resà a la Mare de Déu de la Mercè i aquella mateixa nit de principis d’agost de 1218, Peren Nolasc, Ramón de Penyafort i el Rei Jaume I tingueren el mateix somni: La mare de Déu de la Mercè, acompanyada d’altres sants, se’ls aparegué dient que fundessin una ordre religiosa destinada a rescatar pels presoners cristians dels Sarraïns.
L’any 1637, tot just abans de la guerra dels segadors de 1640, hi hagué una plaga de llagosta a Barcelona. El Consell de Cent s’encomanà a la Verge de la Mercè prometent fer-la patrona de la ciutat si els lliurava d’aquest mal. I així fou, tot i que el Sant Pare no la ratificà com a patrona fins l’any 1868.
A la Mercè se li atribuïren altres miracles. Un dels més curiosos és que segons la tradició, un mal any en que els Genovesos vingueren a bombardejar la ciutat des de la costa, la Mare de Déu de la Mercè va fer aparèixer uns potents núvols que no només aturaven les bales de canó si no que les feien rebotar contra els atacants, que van desistir en el seu atac.
Talla de la Mercè (s.XIV) atribuïda a P.Moragues |
Però reprenent el fil, el 1868 el Papa Pius IX ratificà la decisió i a Barcelona se celebrà que la Mercè passava a ser Patrona de la Ciutat. Segons diuen, una bona colla de devots de Santa Eulàlia, fins aleshores patrona junt amb Santa Madrona, acudiren aleshores a l’església de Mercè a llançar pedregades a les autoritats.
Davant això es decidí concedir a Santa Eulàlia el títol de copatrona de la Ciutat.
Durant l’Exposició Universal de Barcelona de 1888 es declarà a la Mercè també patrona de la diòcesi de Barcelona i la festa començà a prendre volada.
No fou fins 1902 però que la festa agafà caràcter com a festa major de Barcelona. Tenint en compte que Santa Eulàlia agafava en Febrer, es considerà que havia de potenciar-se la festa el Setembre, fou el clarobscur personatge de Francesc Cambó qui la potencià.
A les festes de la Mercè de 1902 es realitzà el primer concurs de castells i també la primera trobada de capgrossos d’arreu del Principat. També es popularitzà la sardana de l’Empordà.
Una de les raons per potenciar les festes de la Mercè era que els barris (abans pobles del pla) tenien encara les seves festes majors i calia una festa per a la gran Barcelona. És per això que actualment, tot i la participació de les colles de cultura popular, les festes de Sants, de Gràcia, del Poblenou, etc... tenen una implicació veïnal molt més forta. La Mercè, per contra, és una festa on l’Ajuntament té més protagonisme i s’hi fan concerts de gran format.
Pel que sembla enguany hem estat de sort però ja és una tradició que els dies de festes de la Mercè Plogui i s’hagin d’anul•lar algunes de les activitats previstes. Diu la llegenda que és Santa Eulàlia, la jove màrtir barcelonina de 13 anys que plora perquè creu que els Barcelonins l’han oblidat....
4 comentaris:
Molt bo !!!!!!!!
no ens hem d'oblidat de la Laia!!! una festa ben maca, tot i no ser festiu.
Molt bon article, com sempre, m'estàs robant hores de son perque no puc deixar de llegir-te! Per cert, un petit suggeriment: pots penjar les teves col·laboracions radiofòniques a www.ivoox.com per exemple per a poder descarregar-les? Felicitats pel blog!
Hola Caspian! El tema podcasts ja està en marxa, en breu us informaré de com accedir-hi
Publica un comentari a l'entrada